Isadora Duncan „Majka modernog plesa“


Opatija
„Postoje tri vrste plesača: prvo oni koji ples smatraju nekakvom gimnastičkom vježbom, sastavljenom od bezličnih i gracioznih arabeski; drugo, oni koji koncentriranjem svog uma vode tijelo u ritam željene emocije, izražavajući zapamćeni osjećaj ili iskustvo. I na kraju, postoje oni koji tijelo pretvaraju u blistavu fluidnost, predajući ga nadahnuću duše. "- Isadora Duncan

Ritam, pokret i ples su izričaji sadržani u ljudskom tijelu koji svakodnevno pokušavaju izbiti na površinu. Kroz povijest prvo su bili slobodni (plemenski ples), zatim kontrolirani u razdoblju renesanse i baroka, da bi se opet oslobodili kroz moderan ples početkom 20. stoljeća.

Moderan ples

Moderan ples, širok žanr kazališnog plesa, pojavio se u Njemačkoj i Sjedinjenim Državama krajem 19. i početkom 20. stoljeća kao odbacivanje i pobuna protiv klasičnog baleta, protiv nošenja usko vezanih korzeta i šiljastih plesnih cipela u potrazi za slobodom izražavanja.

Angela Isadora Duncan, prva od pobunjenika, pionir slobode kretanja i danas poznata kao "Majka modernog plesa", bila je američka i francuska plesačica rođena u San Franciscu 1877. godine, kao najmlađa od četvero djece Josepha Charlesa Duncana i Mary Isadore Grey.

Njeno zanimanje za ples započelo je vrlo rano, u dobi od pet godina, a s 14 godina zajedno sa svojom sestrom Elizabeth Duncan već je davala plesne sate djeci iz susjedstva.

 

Plesna karijera, životna uvjerenja i utjecaj

Isadora se pridružila kazališnoj družini Augustina Dalyja u New Yorku u dobi od 19 godina, gdje je plesala i glumila a u svojoj težnji za umjetničkim izrazom čak je pohađala i baletne sate kod Marie Bonfanti, primabalerine i učiteljice baleta u New Yorku, međutim razočarana strogim baletnim režimom i kontrolom plesnih pokreta tijela vrlo brzo odustaje i započinje svoju solo plesnu karijeru.

Plesala je bosa za bogataše umotana u grčku togu i s dugačkim šalom oko vrata što joj je davalo željenu slobodu tijela te tako slobodno izrazi sve emocije skrivene u sebi. Ovo je bilo rođenje i početak modernog plesa kakav znamo danas, a ona je bila njegov arhitekt.

„Tijelo plesača jednostavno je svjetlosna manifestacija duše. Pravi ples je izraz spokoja; upravlja se dubokim ritmom unutarnje emocije. Emocija ne doseže trenutak bjesnila iz silne akcije; prvo razmnožava, spava poput života u sjemenu i odvija se laganom sporošću. Grci su razumjeli trajnu ljepotu pokreta koji se pokretao, koji se širio, a koji je završio obećanjem ponovnog rođenja. "- Isadora Duncan

Bila je prva plesačica koja je plesala na klasičnu glazbu Beethovena, Chopina i Wagnera, plesna revolucionarka koja je svojim prirodnim i slobodnim pokretom (koji su bili nadahnuti klasičnom grčkom umjetnošću, narodnim plesom, društvenim plesom, prirodom i prirodnim silama) inspirirala mnoge književnika, slikara i umjetnika toga vremena. Antoine Bourdelle, Auguste Rodin, Arnold Rönnebeck i Abraham Walkowitz svi stvaraju djela inspirirana njome. Kada je sagrađena Théâtre des Champs-Élysées u Parizu, kipar Antoinea Bourdellea je Duncanin lik uklesao u reljef nad ulazom a Maurice Denis je njen lik uključio u fresku devet muza u gledalištu.

Duncan je uglavnom nastupala po Europi, Americi i Rusiji i čak je tamo otvorila i plesne škole u kojima je podučavala djecu ljepoti i slobodi plesa i pokreta.

Njezina je životna misija bila stvaranje ljepote i obrazovanja mladih, te vođena tom idejom osnovala je skupinu od šest mladih djevojaka "Isadorables", koje su plesale u modernom stilu od 1905. do 1920., a kasnije su usvojile i nastavile njeno plesno podučavanje.

„Naučimo najprije djecu da dišu, vibriraju, osjećaju i postaju jedno s općim skladom i kretanjem prirode. Prvo ćemo stvoriti lijepo ljudsko biće, dijete koje pleše. "- Isadora Duncan

 

Ljubavni život

Ljubavni život Isadore Duncan bilo je kontroverzan kao i njezin plesni izričaj i životno gledište u to vrijeme. Imala je dijete s kazališnim dizajnerom Gordonom Craigom i drugo s Parisom Singerom, sinom Isaaca Singera - magnatom šivaćih strojeva Singer, no oboje djece poginulo je u tragičnoj nesreći kada je auto njihove dadilja sletio u rijeku Senu. Dok je živjela i predavala u Rusiji, udala se za 18 godina mlađeg Sergeja Aleksandroviča Yesenina, najpopularnijeg ruskog pjesnika 20. stoljeća. Ovo je bio njezin jedini brak.

Ovi događaji snažno su utjecali na njezin život i poput svakog istinskog umjetnika te je emocije prelila u ples. Brahms Waltzes (1905.), The Lullaby Solo, Marseillaise (1915.) i Marche Slave (1917.) samo su neki od njenih plesova koji su izražavali njezine osjećaje i njeno političko stajalište toga vremena.

„Vjetar? Ja sam vjetar. More i mjesec? Ja sam more i mjesec. Suze, bol, ljubav, leti ptice? Ja sam sve njih. Plešem ono što jesam. Grijeh, molitva, let, svjetlost koja nikad nije bila na kopnu ili moru? Plešem ono što jesam. ”- Isadora Duncan

Kraj

„Adieu, mes amis. Je vais à la gloire!" ("Zbogom, prijatelji. Ja idem u slavu!"), bile su njezine posljednje riječi, prema izjavi njezine drage prijateljice Mary Desti, dok je odlazila na vožnju u otvorenom Amilcar CGSS automobiu, ali njen svileni šal namotan oko vrata zapleo se u osovinu stražnjeg kotača, izvlačeći je iz otvorenog automobila.

Osim njenog tragičnog kraja postoji još puno intrige, ljubavnih zapleta i zanimljivih činjenica vezanih uz Isadoru Duncan, a više o tome možete pročitati u njezinoj autobiografiji „Moj život“ koja je prvi put objavljena 1927. godine ili pogledati u filmu „Isadora“ Karela Reisza iz 1968. godine sa Vanessom Redgrave u glavnoj ulozi. Možete čak i odsjesti u njenom omiljenom mjestu ovdje u Opatiji, u Isadora Duncan Junior suite u Villa Amalia gdje je Isadora voljela boraviti sa svojim suprugom Sergejem Yeseninom i bila inspirirana plesom palmi ispred vile.

 

 
-